lauantai 29. toukokuuta 2010

DANIELLE STEEL: Hänen kuninkaallinen korkeutensa

Kuinka minä, kuninkaallisista innostunut, voisin olla tarttumatta tämännimiseen kirjaan? No en voinutkaan, vaan kaapaisin sen kirjakaupasta kesälukemiseksi (kesäloma on alkanut, jee). Tämä oli ensimmäinen Danielle Steelin kirja, jonka olen lukenut.

Kirja kertoo Christiannasta, Liechtensteinin ruhtinaan tyttärestä. Hän on kuitenkin siis kuvitteellinen henkilö. Christianna on täysin kyllästynyt kuninkaallisiin velvollisuuksiinsa, ja kokee tarvetta saada tehdä jotain oikeasti hyödyllistä. Niinpä hän lähtee Afrikkaan vapaaehtoistyöntekijäksi auttamaan AIDS-klinikalla. Siellä hän tutustuu komeaan lääkäri Parkeriin, ja he rakastuvat. Rakkaustarinan esteenä on kuitenkin vanhoillinen ruhtinas.

Kirja oli viihdyttävä, kyllä. Mutta. Mutta. Jokin tässä minua häiritsi. Erityisesti ehkä se, että kirjailija painotti Hyvin Voimakkaasti, kuinka hyveellinen ja ihanan enkelimäinen prinsessa on. Vähempikin olisi riittänyt. Lisäksi minua häiritsi jonkinlainen ylimalkainen kerrontatapa: mielestäni tärkeistä juonenkäänteistä ei kerrottu tarpeeksi, vaan ne ohitettiin jotenkin kauhean nopeasti. Se ärsytti minua kovin.

Muuten kirja kuitenkin oli viihdyttävä. Välillä vähän puuduttava, mutta kuitenkin sellainen, että teki ehdottomasti mieli lukea kirja loppuun. Mitään Steel-fania minusta ei kuitenkaan tullut, mutta vastaisuudessa voin kuitenkin ihan kiinnostuksella tarttua kirjailijan kirjoihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti