maanantai 25. heinäkuuta 2011

J.K. ROWLING: Harry Potter and the Deathly Hallows

Kävin katsomassa viimeisen Potter-leffan. En ole niitä kovin innokkaasti katsonut, viimeksi näin kai nelosen. Mutta lähdin kuitenkin kaverini kanssa katsomaan sitten tätä leffaa, onhan se viimeinen koko sarjasta.

Kirjan olen lukenut vain kerran, silloin kun se ilmestyi suomeksi. Ja leffassa tajusin, etten muistanut kirjasta yhtään mitään, en kerta kaikkiaan mitään. Olin ihan pihalla koko ajan ("kuka toi on? mikä juttu tää on? mitä täällä tapahtuu?!") joten tulin sitten siihen tulokseen, että täytyy lukea tämä kirja nyt sitten uudelleen.

Tartuin englanninkieliseen versioon, jota olikin oikein mukava lukea. En tässä nyt juonesta sen enempää höpöttele - Harryn on siis käytävä viimeinen taistelu Voldemortia vastaan, ja kirja onkin tosi tummasävyinen ja tapahtumarikas, välillä suorastaan liian jännittävä...

Mielestäni tämä ei ole kyllä lastenkirjallisuutta enää, ei ainakaan pienten lasten. Meininki on nimittäin jo aika hurjaa, ja porukkaa kaatuu kuin heinää taistelujen tuoksinassa. Kirjaa lukiessani odotin koko ajan loppua, koska muistin lopun tapahtumat. Onneksi, sillä muuten kirja olisi voinut olla liiankin raskasta luettavaa.

No juu, kyllä nämä Potterit on vaan huikeita kirjoja. Tekis mieli lukea taas uudestaan koko sarja. Minun on pitänyt tehdä niin jo ties kuinka monta kertaa. Jos nyt sitten? Ekan osanhan luin tuossa ihan joku aika sitten englanniksi keväällä, jos nyt sitten jatkaisi kakkosesta. Ei se haittaa, että olen lukenut jo vikan osan, heh.

4 kommenttia:

  1. Mä kans omistan kaikki Potterit enkuks, ja suomeks oon lukenu kakkosen ja kolmosen, nelosen katoin leffana ja siitä eteenpäin enkuks. Munkin on pitäny kahlata kaikki läpi ja ku rupesin kattoo et millos mä nyt sit sen ekan oikee luinkaa... 2 vuotta sitte!! :D Mite siitä nyt niin paljon on vierähtäny..? :DD Mut en vaan tunnu saavan aikaseks, mut olis se niin ihanaa käydä koko sarja alusta loppuun kerralla, kun on ollu niin hajanaista tää lukeminen niiden suhteen jo kokonaisen vuosikymmenen ajan.

    Mä luin tän jälkeen melkein heti perään ykkösen ja yllättysin aivan mielettömästi. Toikin on täällä ja tämäkin tapahtu, tuntu niinku ois ympyrä sulkeutunu. Täytyy sanoo et ihan mahtavan ja koherentin sarjan on Rowling kirjottanu ja luonu. Huh huh. Hatunnosto. :D

    VastaaPoista
  2. Ihan totta, ei kyllä ymmärrä miten kukaan pystyy tämmöistä kirjoittamaan. Ihan mielettömän upea sarja, ei siitä mihinkään pääse. Klassikko.

    VastaaPoista
  3. Miten nää kirjan kansikuvat saadaan tänne?

    VastaaPoista
  4. Täällä suri Potteri kirjallisuuden fani ilmoittautuu! Ihania kirjoja! Minä pidin suunnattomasti tästä viimeisestä ja malttamattomana luin sen jo englanniksi ennenkuin se tuli suomeksi, oli aivan vihhdyttävää ja helppoa välissä lukea englanniksi kirjaa. :)
    Itse olen aivan samaa mieltä siitä että nämä viimeiset Potterit eivät todellakaan ole pienten lasten kirjoja, vaikka niin usein Potterit luokitellaan lastenkirjoiksi. Teema on hyvin synkkä näissä viimeisissä osissa. Tämä viimeinen pitää niin tiiviisti otteessaan että lukiessakin aivan hengästyy. Minä mylskin itkin kirjan lopussa niin voimakkaasti, etten enää nähnyt tekstiä, jolloin minun oli vilkaistava pari kappaletta eteenpäin, jotta pystyin taas jatkamaan. :)

    VastaaPoista