maanantai 2. toukokuuta 2011

L.M. MONTGOMERY: Vanhan kartanon Pat

Tämä kirja kulkeutui mukanani huhtikuiselta Suomen reissulta, ja nyt vasta luin sen. Ostin sen, koska tiedän, ettei Montgomery petä! Kirja sijoittuu 1930-luvulle.

Kirjan päähenkilö on Pat, joka asustaa perheensä kanssa Silver Bush -nimisellä vanhalla maatilakartanolla. Pat rakastaa kiihkeästi perhettään ja kotiaan, eikä haluaisi minkään muuttuvan ikinä. Mutta tietenkin asiat muuttuvat, suurestikin, ja Pat kohtaa elämässään myös ihan liikaa surua. 

Yksi lempihahmoistani oli loistava Judy Plum, kodinhoitaja, jolla riittää aina kiinnostavia juttuja kerrottavaksi, ja joka on kaikinpuolin todella ihana ja ihmeellisen aidonoloinen hahmo. 

Kirja sijoittuu tutusti Prinssi Edwardin saarelle Kanadan kupeeseen, pieneen Glenin kylään, jossa elämä kulkee hiljaista rataansa eteenpäin. Maatiloja hoidetaan, lapset käyvät koulua ja kasvavat, mennään naimisiin, kuullaan juttuja menneestä. Lapset kirmaavat onnellisesti pelloilla ja metsissä ja kuten muissakin Montgomeryn kirjoissa, lapset antavat suosikkipaikoilleen nimiä.

Kirja on verrattain uusi suomennos: kirja on kirjoitettu 1933 mutta suomennettu vasta 2009. Sisko Ylimartimo on mielestäni suomentanut tämän oikein oivallisesti - tuntuu, että tässä on onnistuttu taitavasti säilyttämään aito Saaren henki.

Hei, te muut Montgomeryn lukijat: mikä on teidän suosikkinne Montgomeryn kirjoista?
 Minä olen aina ollut Runotyttöjä, mutta muutkin Montgomeryn kirjat jaksavat ihastuttaa...

10 kommenttia:

  1. Minä taas olen aina pitänyt enemmän Anna-kirjoista :) aikuisten kirjoista Sininen linna on erittäin hyvä.

    Näitä uusia suomennoksia olen silmäillyt kaupassa, mutta vielä eivät ole lähteneet mukaani (lähinnä korkean hinnan vuoksi, tosin joistain oli nyt julkaistu pokkari..)

    Niin ja ainoat oikeat Anna ja runotytöt ovat ne puna ja sini raitaiset :)

    VastaaPoista
  2. Pat on ihana, vaikka minulle Anna ja Emilia ovat kuitenkin ne rakkaimmat. Ja kirjoina Pateissa oli liikaa toistoa, samat teemat, anekdootit, sivujuonet... kuin niin monissa aiemmin luetuissa Montgomeryn kirjoissa. Vähän tylsältäkin tuo kirja tuntui, kun sen näin aikuisena ensimmäistä kertaa luki, pakko myöntää...

    Sininen linna on myös aivan ihana ;)

    VastaaPoista
  3. Olen lukenut Montgomeryn kirjoista vasta Annoja, niitäkin vain kolme kappaletta (arviot niistä löytyvät blogistani) ja oi, ne ovat ihania! Annojen jälkeen täytyy siirtyä Runotyttöihin ja lopuksi muihin.

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommenteista, ihana kuulla mielipiteitä. Ja hei, Sininen linna menee lukulistalle, jos se kerran on hyvä!

    Katinka, oot ihan oikeassa - puna- ja sinikantiset on ainoat oikeat painokset!

    Pienen mökin emäntä, Pat on kieltämättä vähän toistava. Minusta hän ei myöskään ole niin moniulotteinen kuin Anna tai Runotyttö...

    Laura, kannattaa ehdottomasti jatkaa Runotyttöihin ja sitten vaikka näihin muihinkin... Ovat kyllä niin ihania!

    VastaaPoista
  5. Luin pienempänä Runotytöt ja ensimmäisen Annan, joten ilmeisesti minäkin ihastuin enemmän etäiseen Emiliaan kuin jokapaikanhöylä-Annaan. Olen vasta nyt vanhemmalla iällä alkanut lukemaan Anna-sarjaa alusta asti. Muutama päivä sitten hain kirjastosta sarjan neljännen osan. Muita Montgomeryn kirjoja en ole lukenut, mutta onhan tässä koko elämä aikaa:)

    VastaaPoista
  6. Sonja, mulla meni samoin. Aloitin tosin ihan ekana Sateenkaarinotkosta! Mutta sitten Runotytöt, ja lopuksi vasta Annat. Sateenkaarinotkoa lukiessani en edes tiennyt ensin sen olevan osa Anna-sarjaa!

    VastaaPoista
  7. Annoista tykkään enemmän. Siitä oon lukenu kaikki osat. Ensimmäisen osan Runotyttö-kirjoista oon myös lukenu, mutta se ei iskeny ollenkaan niin paljoa kuin Annat.

    VastaaPoista
  8. Ipu, se on jännä juttu miten melkein kaikilla on oma suosikkinsa Montgomeryistä. Yleensä kaikki tykkää enemmän joko Runotytöistä tai Annoista... Ne on kyllä melko erilaiset henkilötkin, Anna ja Emilia.

    VastaaPoista
  9. Oon Montgomery-fani :D ja tykkään eniten ehkä Runotytöistä. Annat on kans hyviä, niistä tykkään eniten Nuoruusvuosista ja Kotikunnaan Rillasta. Mulla on nuo Patit kans, ne oli myös ihan hyviä, mutta ei Annojen ja Runotyttöjen veroisia mun mielestä. Sininen Linna on aivan ihana! Ja mulla on kans Marigoldin lumottu maailma, mutta se oli vähän höpö, tai ei jotenki iskeny muhun oikein :D.

    VastaaPoista
  10. Hilkka, Montgomeryt on kyllä niin ihania! Ja mä alan olla jo malttamaton tuon Sinisen linnan kanssa, sitä on kehuttu ihan hirveästi! Lainaan sen heti kirjastosta kun ollaan muutettu takaisin Suomeen.

    VastaaPoista